KORAN TAALGEBRUIK F

- fada (loskopen, vrijkopen) . فَدَى = fadâ (loskopen, vrijkopen) . Taalgebruik in de Qoran : fada (loskopen, vrijkopen) .

- fadaka (scheiden) . فَضَلَ . fadala (scheiden) . Taalgebruik in de Qoran : fadala (scheiden) .
-- تَفَضَلْ . tafadal (aub , pak aan) . Wat voor vorm is dit ?

- fahima (begrijpen, vatten, beseffen) . فَهِمَ . fahima (begrijpen, vatten, beseffen) . Taalgebruik in de Qoran : fahima (begrijpen, vatten, beseffen) .
-- fahm (begrip) , inzicht . فَهْم . (Hebr. qatl-vorm; Joüon, 191) .
-- mafhûm (begrijpelijk, bevattelijk, begrepen) . مَفْهوم . Hebr. maqtûl (Joüon, 206) . In het Arabisch is het een passief deelwoord van de eenvoudige vorm van het werkwoord . Ook zelfst. naamw. begrip, concept , notie .
-- fahhama () . Het is de intensieve vorm van het werkw. . Hebr. piël . Er vindt een verdubbeling van de middelste medeklinker plaats . (Joüon, 191) .
-- tafahhama (elkaar goed begrijpen) . Het is een intensieve vorm van het werkw. Vandaar de sadda . En de t (Hebr. taw) drukt de reflexieve (wederkerige) gedachte uit . Het komt overeen met de Hebr. hitpaël , de reflexieve vorm van de intensieve vorm piël .
-- tafâhama (elkaar begrijpen, elkaar verstaan) . Zou deze vorm de reflexieve vorm van de basisvorm fahima kunnen zijn . In het Hebreeuws zou deze vorm overeenkomen met de nifal , de reflexieve vorm van de qal .
-- tafâhûm (wederzijds begrip, overeenstemming) . تَفَهٍم . Deze vorm lijkt me de reflexieve vorm van de gewone vorm mafhûm (begrijpelijk, bevattelijk, begrepen) . مَفْهوم . Hebr. maqtûl (Joüon, 206) . In het Arabisch is het een passief deelwoord van de eenvoudige vorm van het werkwoord . Ook zelfst. naamw. begrip, concept , notie .

- fkihah (fruit) . فَاكِة = fâkihah (fruit) . Taalgebruik in de Qoran : fkihah (fruit) .

- faqr (arm) . فَقِير = faqîr (arm) . Taalgebruik in de Qoran : faqr (arm) .

- faSala (scheiden) . faSala (scheiden) . Taalgebruik in de Qoran : faSala (scheiden) . Hebr. bâdal (afscheiden, verdelen) . Taalgebruik in Tenakh : bâdal (afscheiden, verdelen) .

- fataha (openen) . fataha (openen) . Taalgebruik in de Qoran : fataha (openen) . fatha (opening) wordt gebruikt om de a-klank aan te duiden . Hebreeuws : pâthach (openen) . Taalgebruik in Tenakh : pâthach (openen) . Getalwaarde : pe = 17 of 80 , thaw = 22 of 400 , chet = 8 ; totaal : 47 OF 488 (8 X 61) . Patach duidt de a-klank aan . Structuur : 8 - 4 - 8 . Gr. anoigô (openen) . Taalgebruik in de LXX : anoigô (openen) . Taalgebruik in het NT : anoigô (openen) . Een vorm van anoigô (openen) komt in de LXX (182) , in het NT (78) voor . Lat. aperire . Fr. ouvrir . D. öffnen . E. to open .

- fi (in) . فِي = fi (in) . Taalgebruik in de Qoran : fi (in) .

- soera 3,33 - soera 3,35 - soera 3,38 - soera 3,39 -

 


Religie.opzijnbest.nl

ZOEKEN OP DEZE WEBSITE
PicoSearch
  Hulp
Verzorgd door PicoSearch
 
 
de koran in het Nederlands : 1 , 3 , bijbel en koran (vertaling LEEMHUIS) http://www.islaam.nl/index.asp http://www.ontdekislam.nl/arabisch_nederlands.php koran en getallen wonderen van Jezus software Arabisch : (1)
koran transcriptie islamitische opvoeding van kinderen (2) koran op internet        

WEDERKERIGHEID (DIVERSITEIT - VICE VERSA)
websitenaam : http://users.telenet.be/arseen.de.kesel/ en http://www.bijbelleerhuis.be (zie bijbel) . WEBLOG : BIJBELLEERHUIS
Nieuwe website : http://www.interlevensbeschouwelijk.be/index.htm
- STARTPAGINA - AGENDA - BIJ DE HAND - NIEUW - OVERZICHT -  TIJDSCHRIFTEN -
ALFABETISCH OVERZICHT VAN THEMA'S EN WEBSITES :
JAARTAL - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X -Y - Z
HOOFDTHEMA'S : allochtonen , armoede , bahá'íbezinningsteksten , bijbel , bijbel en koran , boeddhisme , christendom , extreemrechts ( Vlaams Blok ) , fundamentalisme , globalisering en antiglobalisering ,  hindoeïsme , interlevensbeschouwelijke dialoog , interreligieuze meditatie , islam , jodendom , koran , levensbeschouwing , levensbeschouwing / godsdienst en onderwijs , migratie , racisme , samenleving , sikhisme , NIEUWE RUBRIEK : SPIRITUALITEIT , tewerkstelling van allochtonen , vluchtelingen en asielzoekers , vrijzinnigheid , witte scholen , multiculturele scholen en concentratiescholen , - Eigen-zinnige beschouwingen - Het kleine of grote ongenoegen -